Van alles naar niks en andersom (Corona Story)

Al sinds ik me kan herinneren zit ik in de entertainment industrie, begonnen als verdienstelijk DJ in de jaren 90. Doorgestroomd naar publieksentertainer op grote evenementen. Tussendoor in diverse vormen ingezet voor het bedenken, opzetten en uitvoeren van kleine en grootschalige evenementen.

Net weer een beetje opkrabbelend.

Een tijdje voor de corona crisis stond ik voor een nieuwe uitdaging. Net als vaak bij nieuwe uitdagingen, was het begin wat loom en zwaar. Niet altijd even makkelijk en soms met wat vervelende keuzes. Toch was het me gelukt om er in vooruitzicht 2020 een fantastisch jaar te maken. Voor diverse grote evenementen in Nederland als het EK, Songfestival, CHIO en het schaatsen in Thialf zou ik voor de mooiere merken van Nederland de leukste activaties uitvoeren.

Activaties: vaak een campagne, evenement of interactie waarmee je een merk of product bekendheid geeft en bestaande en nieuwe connecties opbouwt met de doelgroep. Activatie activiteiten zijn vaak interactief, waardoor het publiek zich direct met een merk en zijn producten kan bezighouden.

Wat er toen gebeurde had niemand kunnen voorspellen. Een crisis die zo specifiek voor maar een paar branches zo desastreus zou zijn. ALLES werd afgezegd. Tja daar zit je dan. En je hoort maar in het nieuws dat iedereen “creatief is” en “gepaste geweldige concepten” bedenkt. Ergens heb ik nog getwijfeld aan mijn eigen capaciteit. Ik vind nog steeds overigens dat als mensen niet direct kunnen overstappen naar iets buiten hun comfort zone, dat dat een doodzonde is. Het gros (waaronder ook ikzelf) werkt gewoon graag in die comfort zone en zijn daar goed in. En natuurlijk moet je als de markt zich aanpast mee bewegen. Dat is ondernemen. Maar dit is iets van hogerhand en zo drastisch voor de branche in de breedte.

Alleskunner

Mijn hele leven baalde ik ervan dat ik van heel veel dingen “een beetje” kan. Ik kan een beetje websites bouwen, maar geen website bouwer. Ik kan een beetje muziek maken, maar ben geen producer. Ik kan een beetje animeren… Je snapt waar ik heen ga. Ook ik heb in de crisis zitten denken over het solliciteren voor een baan. Maar ja, wie wil mij aannemen? Ik kan solliciteren als animator, maar zoals ik net heb uitgelegd ben ik niet specifiek goed in één ding.

 
Toch maar wat bedenken

Toen ik het concept bedacht van deshows.nl was deze markt nog relatief nieuw voor mij. Ik weet er natuurlijk wel een beetje van (daar heb je hem weer), maar het was moeilijk te bepalen waar de vraag precies lag, en met welke middelen je in deze vraag kon voorzien. Ook nog op een manier, dat het betaalbaar blijft voor de klant, maar zeker ook wat oplevert voor de uitvoerders.

In een paar maanden tijd heb ik bedrijven de meest uiteenlopende projecten uit de grond zien stampen. Van kleine DJ showtjes tot de meest grote en dure projecten die je maar kon bedenken. Van de laatste had ik graag deel uitgemaakt, maar ik ken mijn plaats in de evenementen markt. Aan het andere kon ik nog weinig mensen vinden die er een degelijk verdienmodel aan konden hangen. En dat is leuk verzonnen, maar uiteindelijk moeten we ook allemaal een keer eten toch?

Enfin, ik heb een concept uitgedraaid waar ik dan de eerste pilot van ging draaien. Dat was na de eerste corona golf voor Aafje. Ik dank nog steeds Mark van Son in het vertrouwen dat hij in mij had om deze eerste show te boeken. Prima show! en we hadden nu eindelijk iets in handen wat we visueel ook konden promoten! Toen ging de horeca weer open….. 

-start krekelband-

Weinig tot geen interesse was er nu op mijn aanbod. Toen dacht ik wel even, nu ga ik de handdoek in de ring gooien. Dit wordt solliciteren. Maar na overleg met de achterban had ik mezelf toch de tijd gegeven tot 1 januari om toch nog proberen het goed uit te rollen. Dat was een goede zet.

Doorzetten

Het begon met het uitzetten bij event bureaus. Ik merkte gelijk dat de bureaus die open stonden voor nieuwe dingen ook gelijk de juiste klanten ervoor konden vinden. Ik moet daar ook Joris van Pegasus Events specifiek voor in het zonnetje zetten, hij heeft diverse verschillende shows bij vele mooie klanten van hem kunnen uitzetten.

Toen de horeca weer dicht ging was het raak. De telefoon en mailbox stroomde over. De aanvragen bleven maar komen. Snel iemand erbij genomen die enorm heeft geholpen (Celine bedankt voor het snelle schakelen!). Mijn concept stond sterk in de markt, omdat nu de eigenschap die ik zo verafschuwde goed van pas kwam. Ik had binnen no-time zelf een website opgezet, animaties gemaakt voor alle visuele vormgeving van de shows en audio geproduceerd die zorgde voor de juiste bumpers en muzikale omlijsting. Normaal ben je al duizenden euro’s verder voor de startinvestering.

Daarnaast heeft de open samenwerking met mijn facilitair partner, ATG Audiovisueel en in specifiek Harmen Daniels erg bijgedragen aan het succes. Door samen constant te kunnen sparren over hoe het interessant is voor iedereen hebben we met zijn allen een kwalitatief goed product kunnen verkopen voor een nette prijs.

Nu is het bijna februari 2021. We zitten nog midden in een crisis. Als je het mij vraagt mag de Corona crisis zo snel mogeijk voorbij zijn, liever gister dan vandaag. Maar met bijna 60 shows in ongeveer 30 dagen tijd (rond kerst deden we er 8 op een dag!), ben ik toch best een beetje trots.

Jorrit ter Braak
publieksentertainment.nl
brandsandbeats.nl
deshows.nl

 

Leave a Reply